Leer met een ballon varen
Misschien heb je overwogen om lid te worden van de sportschool of je lokale sportclub, maar ik wed dat je niet hebt overwogen om te ballonvaren.
Bij ballonvaartenvlaanderen.be vinden we het leuk om onze passagiers te betrekken bij de hele ervaring, dit houdt ook in het helpen bij het opblazen en laten leeglopen van onze ballonnen. Passagiers zijn volledig vrij om te beslissen of ze willen helpen of niet. Je hebt immers veel puf nodig om een grote heteluchtballon op te blazen. Eenmaal ontrafeld strekken onze ballonnen zich een heel eind uit – dat is veel materiaal (plus een mandje) om de lucht in te sturen. Nu weet ik dat ballonvaren geen vast onderdeel van je oefenplan zal zijn, maar tijdens een eenmalige vlucht kunnen we ervan uitgaan dat een passagier ongeveer 391 calorieën kan verbranden. Niet slecht als je plezier hebt. Inflatie Voordat je de lucht in gaat, is er veel werk aan de winkel. Eerst moet de ballon uit de koffer worden gehaald en vervolgens over de volle lengte op de grond worden uitgerold. Vervolgens worden de passagiers uitgenodigd om te helpen bij het uitklappen van de ballonomslag, zodat de ballon zijn volledige vorm krijgt. Twee mensen houden dan de hals van de ballon open om hem met lucht te vullen – de piloot zet dan zijn branders aan, verwarmt de lucht binnenin en de ballon begint op te blazen. Deflatie Na de landing is het alle hens aan dek, want de passagiers worden uitgenodigd om bovenop de ballon te rollen om alle overtollige lucht eruit te persen. Het is belangrijk om alle lucht kwijt te raken en de ballon netjes op te vouwen, want hij moet terug naar zijn opbergzak – die ogenschijnlijk klein is in vergelijking met de grootte van de ballon.
Leer met een ballon varen
Het is gemakkelijk om te onderschatten hoe groot onze ballonnen eigenlijk zijn – vooral als je gewend bent om ze in de verte te zien zweven. Inflatie en deflatie kan een beetje energie vergen, maar onze piloten en bemanning vinden het belangrijk dat passagiers een gevoel krijgen voor hun manier van vliegen. In de lucht Hoewel er niet veel calorieën hoeven te worden verbrand als u eenmaal op drift bent, moet u de andere gezondheidsvoordelen van het vliegen niet onderschatten. Frisse lucht verbetert uw gemoedstoestand, waardoor u zich energieker en minder lethargisch voelt. Het geeft u ook een gelukkiger gevoel – de hoeveelheid Serotonine (gelukshormoon) in uw lichaam wordt direct beïnvloed door de hoeveelheid zuurstof die u inademt.Zomer (3) De luchtkwaliteit verbetert als u omhoog gaat; goed nieuws als u last heeft van een hoge bloeddruk. Schonere lucht betekent dat je lichaam niet zo hard hoeft te werken om de zuurstof te krijgen die het nodig heeft. Frisse lucht, zachte beweging en een prachtig uitzicht – een onvergetelijke ervaring in de maak, als je het ons vraagt.
Opleiding ballon – Theorie
Dromen van het onmogelijke is een diep menselijk genoegen. Onze grenzen zijn de wetmatigheden van de natuur. Sommige dromen echter worden grensverleggende werkelijkheid, zoals de droom te ontsnappen aan de zwaartekracht, lichter dan de lucht, te vliegen als een vogel of te zweven als een pluimpje van een paardbloem. Daarom : laat ons steeds verder dromen over.
Hoe word ik ballonvaarder
Om te mogen ballonvaren heb je een brevet nodig, dit brevet haal je door eerst een aantal theoretische examens af te leggen met de volgende vakken: Meteorologie, Navigatie, Communicatie, Voorschriften, Ballonvaren en Materialen en Human Performance. De theorie hoef je niet verplicht te leren op een vliegschool, dit mag dus ook met zelfstudie. Na je theorie begin je aan het praktijk gedeelte, dit doe je op een “kleine” ballon en 1 op 1 met een instructeur. Je moet minimaal 12 lesvaarten met een totale tijd van 16 uur maken, daarnaast dien je ook nog een solo ballonvaart te maken van tenminste een half uur. Over het algemeen hebben piloten in opleiding gemiddeld 35 lesvaarten nodig voordat ze praktijk examen gaan doen. Naast deze examen onderdelen dien je ook een LPE test af te leggen, dit is een Engelse taalvaardigheid test, en je moet een examen afleggen in Radio en Telefonie, hier leer je communiceren met de verkeersleiding. Uiteraard hoort een uitgebreide medische keuring ook bij de opleiding.